Livsfarlig
God morgen kjære dere :-)
I går fikk jeg en melding fra min eldste datter som bor i Ski:
Nå er visst egg blitt helsefarlig nå :-)
“Hmm”, tenkte jeg, “hva er nå dette?”
Jeg får regelmessig tips om nyheter noen vil jeg skal kommentere i bloggen. Noen ganger kommenterer jeg, andre ganger ikke. Jeg kan og gidder ikke kommentere alt, for dere vil ikke tro hvor mye søppel som fremheves i media som “oppsiktsvekkende”, “interessant”, “spennende” osv. Men denne “nyheten” følte jeg for å kommentere:

Like farlig å spise egg som å røyke, nesten?
Det er mye som kan sies om Studien det siktes til, men det er spesielt en faktor som peker seg ut som forvirrende synes jeg.
Forskerne har forsøkt å vise at et høyere inntak av kolesterol i form av eggeplommer gir mer åreforkalkning, og de fant faktisk ut at de som hadde spist mest eggeplommer hadde mest åreforklakning. Dette rimer med den vanlige påstanden; kolesterolrik mat = høyere kolesterolverdier = mer åreforklakning.
Men, og her er det et stort men; de som hadde spist mest eggeplommer hadde de beste kolesterolverdiene, sett med fagfolks øyne. Gruppen som hadde spist mest eggeplommer hadde:
- Lavest totalkolesterol
- Lavest triglyserider
- Høyest HDL-kolesterol, det “gode” kolesterolet
- Lavest LDL-kolesterol, det “onde” kolesterolet
Det er dette som er forvirrende; økt inntak av eggeplomme = økt åreforkalkning, i følge studien, selv om kolesterolverdiene er bedre.
Dere bør merke dere hva Kjetil Retterstøl, førsteamanuensis i ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo, sier om studien til forskning.no:
- Ingen kontroll med hvor mye personene trente
- Ingen kontroll med hvor mye alkohol de drakk
- Ingen kontroll av midjemål
- Selvrapportering av kosthold, som kan være upresis
Han sier også:
En klar svakhet ved studien at det å spise mye egg kan være forbundet med et annerledes kosthold på andre måter, som man ikke har kontroll over her
Likevel, med kunnskap om studien han kommenterer, trekker Retterstøl inn lavkarbo og høyt kolesterol i dette.
- Jeg har møtt folk som har gått på lavkarbodiett og følt seg kjempefine i kroppen, men så viser det seg at de har dobbelt så høyt kolesterol som før de begynte på dietten. Det tar jo tid før blodårene tetter seg, sier han.
Jeg skjønner at Retterstøl sier dette fordi det er gjerne er sånn at det spises en del egg når man lever lavkarbo, og Retterstøl er absolutt ingen “lavkarbovennlig” person. Igjen: kolesterolverdiene var best i gruppen som spiste mest eggeplomme.
Dere MÅ være kritiske når dere leser overskrifter og artikler i media!









Hehe, fantastisk!
Håper ikke folk tror på dette. Egg er kjempesunt! Jeg spiser egg hver dag. Barna også. Lenge leve rå eggeplomme!
Ha en fin lørdag!
klem
melissa
Tom Naughton skrev om saken också………..http://www.fathead-movie.com/index.php/2012/08/16/the-anti-egg-bad-scientist-strikes-again/
Han har gjort bra jobb med att avslöja “bad science”.
Såå, mej skrämmer de inte, men det finns alltid någon stackare som tror på sådana “studier”.
Anbefaler deg/dere å lese Graeme Thomas sine to innlegg i sakens anledning.. både lærerikt og humoristisk..:-)
1.
http://graemethomasonline.com/egg-yolks-dangerous-smoking-flawed-science/
2.
http://graemethomasonline.com/egg-yolk-and-carotid-plaque-no-diet-association/
Det som forvirrer deg LB kan vel bl.a. kanskje forklares med at de som spiste mest eggeplomme gjennomsnittlig var 12-14 år eldre enn de som spiste minst!?!
Forøvrig takk for din inspirerende side!
Ha en god og gjerne eggspisende helg.:-)
Kristian
Kristian: ja, alderen har betydning :-)
Alder, aktivitetsnivå, generelt kosthold….. Å kun peke på egg blir jo helt tussete? Skal man undersøke må man jo også teste to like grupper opp mot hverandre? Statistikker viser det man vil vise…. Alt kan vries! God søndag!
Da jeg leste om dette, var min reaksjon: Hva spiste disse menneskene ellers? Det blir litt for dumt – men sikkert veldig enkelt og lett å holde styr på – å bare telle antall eggeplommer. Hvis man skal si noe positivt om dette må det være at sammenhengen mellom egg og kolesterol ikke er så åpenbar. Nå er vel ikke høyt kolesterol heller så farlig som mange leger vil ha det til. Synes åreforkalkning er verre i dette sammenhengen, men igjen: Ikke sikkert at det skyldes eggene!