Gir melkefett økt hjertedød?
Dagensmedisin.no skriver at melkefett øker hjertedød, og VG Nett følger opp artikkelen og skriver at melk kan være dårlig for hjertet. Studien som omtales baserer seg på opplysninger fra Fylkesundersøkelsene i Finnmark, Sogn og Fjordane og Oppland som ble gjennomført 1974-1988. Undersøkelsene ble gjennomført med samme opplegg i de tre fylkene.
I løpet av fjorten år fikk deltakerne tre ganger fylle ut et enkelt spørreskjema, i tillegg til at de gjennomgikk fysiske undersøkelser.
Hvilke spørsmål fikk de om sitt kosthold?
- Spørreskjema 1: ingen av deltakerne i noen av fylkene fikk spørsmål om sitt kosthold
- Spørreskjema 2: ingen av deltakerne i noen av fylkene fikk spørsmål om sitt kosthold
- Spørreskjema 3: alle deltakere i alle tre fylkene fikk 6 spørsmål om kosthold/drikke
Altså en eneste gang i løpet av 14 år fikk deltakerne spørsmål om sitt kosthold. Hvilke spørsmål fikk de?
Spørsmål 1

Spørsmål 1 handler ikke om fett
Spørsmål 2

Spørsmål 2 handler ikke om fett
Spørsmål 3

Spørsmål 3 er det første spørsmålet om fett
Spørsmål 4

Spørsmål 4 er det andre spørsmålet om fett, men det er et veldig merkelig spørsmål, for her er det første valget man kan krysse av “Smør eller hardt margarin”. Smør og margarin er to forskjellige ting. Smør er animalsk, margarin er plantebasert.
Hvis noen krysset av for det første alternativet så vet man faktisk ikke hva slags fett de til vanlig brukte i matlagingen.
Alternativ to og tre inkluderer begge margarin/plantefett. Altså hadde ikke deltakerne mulighet til å oppgi at de til vanlig brukte smør i matlagingen.
Spørsmål 5

Spørsmål 5 handler ikke om fett
Spørsmål 6

Spørsmål 6 handler ikke om fett
VG Nett omtaler studien som oppsiktsvekkende. Men det hele koker ned til at alle deltakere i løpet av 14 år en eneste gang fikk et eneste relevant spørsmål om fett, og det handlet om hva slags fett de til vanlig brukte på brød.
Hvordan kan man egentlig konkludere med noe som helst ang. kosthold og risiko for hjerte- og karsykdommer på så tynt grunnlag? Undersøkelsen sier jo heller ingenting om kostholdet ellers.
Ikke overraskende har VG Nett laget en lavkarbovinkling i artikkelen:
Forskerne fant ut at helmelk, rømme og fete oster økte sjansen for å dø for tidlig, skrev Dagens Medisin torsdag
Dette er feil, det eneste forskerne kan ha funnet ut om kostvanene til deltakerne i de tre fylkene er hvordan de brukte salt, hvilket fett de smurte på brødet, og kaffevanene deres.
Lavkarbotilhengerne er kanskje blant dem som spiser mest fete melkeprodukter
Ja, det er godt mulig, men hvorfor er det relevant her?
8 Kommentarer
Takk for at du tar på deg “grave-jobben” for å finne ut av slike undersøkelser eller studier. Det er gull verdt! Du gjør en kjempejobb!
2 liker
Fantastisk! Må si de greide å trekke noen voldsomme konklusjoner ang. fett i forhold til hjerte- og karsykdommer ;-)
Bare synd at spørsmålene ikke gjengis i publiseringen, tror nok mange da ville forkastet hele konklusjonen.
Flott av deg å grave bak konklusjonen – kjempejobb!
2 liker
noocyte: klikk på linken “Fylkesundersøkelsene” i innlegget over her, og se i sidemenyen til venstre på siden du kommer til.
0 liker
noocyte: og kanskje jeg skulle ha lest din andre kommentar før jeg svarte, hehe ;-)
1 liker










Man kan bli så frustret og irritert. Føyer seg pent i rekken av løgner propeganda til helsmyndighetene og VG. er så synd att det er mange som tror på dem :/